המדריך המלא לבחירת לחם בריא, איכותי וטעים

טבלת תוכן

טרנד הבריאות תופס תאוצה ובצדק. תחשבו על זה, איזו מכונה בעולם יכולה לעבוד שנים על גבי שנים ללא תחזוקה ומקצה שיפורים? אף מכונה!  

ומהי "המכונה" היקרה מכל שיש לכל אחת ואחד מאיתנו? הלא הוא גופנו.

בכל יום, אנו עושים פעולות רבות ובקצב כל כך מהיר, שלעיתים אנו שוכחים לקחת הפסקה קטנה כדי להקשיב ולדאוג לגוף שלנו ואפילו מוותרים לעצמנו בבחירות קריטיות מפאת חוסר זמן או עייפות.

על מה אנחנו מדברים? על שני נושאים שרובנו חוטאים בהם מעת לעת: תזונה וספורט.

כולנו מבינים שכל מה שאנו מכניסים לגופנו, נותן אותותיו לטוב ולרע. ובכל זאת, אנו מוצאים עצמנו מזמינים take away כשחזרנו מהמשרד כי אנו עייפים מידי כדי לבשל ארוחה בריאה או כדי לרוץ כמה קילומטרים אחרי שהכנסנו לגופנו אוכל שומני.

מה עושים? מצמצמים פערים! 

בכל בית, יש את האוכל הבסיסי עליו נשענים. הגיע הזמן שתכירו אותו ותייצרו לעצמכם רשימת קניות קבועה עם אותם המצרכים רק שהפעם תבדקו ותקפידו על הבריאים ביותר שיש לשוק להציע.

היום, נתמקד במאכל שרובנו אוהבים וצורכים והוא נחשב למאכל הבסיסי ביותר, הלחם!

שמרים ומחמצת

הלחמים הקיימים היום בשוק עשויים מקמחים שונים ומתחלקים ללחם שמרים וללחם מחמצת. מה ההבדל? העניין די פשוט.

בלחם שמרים רגיל, מוסיפים שמרים לקמח בעוד שבלחם מחמצת, שמרי הבר הטבעיים המצויים בקמח תוססים וגדלים באופן עצמאי.

ההבדל המרכזי בין סוגי לחמים אלו יהיה הטעם, כאשר ללחם מחמצת יהיה את הטעם החמצמץ הטעים והמיוחד אשר לא יהיה בלחם שמרים רגיל.

סוגי לחמים מובילים

בנושא הקמחים, נמצא את ההבדלים הבריאותיים. לכל גוף, ישנם צרכים שונים ורובנו כבר יודעים להבחין מה עושה לנו טוב ומה פחות, מה מתעכל לנו בקלות בקיבה ומה מנפח ומקשה עליה.

לחם שיפון מלא: 

הקיבה שלנו מעכלת את קמח השיפון בצורה איטית יותר ובכך, הוא תורם לעלייה מתונה ברמות הסוכר בדם בהשוואה לחיטה. לכן, לחם שיפון מתאים כשישנה נטייה לסוכרת, ונחשב למשביע לזמן ארוך יותר.

בנוסף, גרעיני השיפון מכילים כמות גבוהה של חומצה אמינית הנקראת טריפטופאן, ממנה הגוף מייצר את הסרוטונין אשר משפר את מצב הרוח ותורם לירידה בתחושת הרעב.

 השיפון עשיר גם ברכיבים הקרויים ליגננים, העוזרים בהפחתת רמות הכולסטרול בדם ושמירה על לחץ דם תקין. 

לחם כוסמין מלא:

הכוסמין הוא בעל הרכב חלבונים ייחודי (חלבונים, סיבים ומינרלים) ובעל ערך תזונתי גבוה, וקל יותר לעיכול עבור הרגישים לחלבון החיטה ולגלוטן. כמו כן, מכיל הכוסמין רכיבים ייחודיים המסייעים לחיזוק המערכת החיסונית.        

ויש לו עוד בונוס נהדר – לקמח טעם אגוזי עמוק, מעט מתקתק, שיוצא החוצה כשמכינים ממנו מאפים ולחמים.

לחם חיטה מלאה:

לחם מקמח מלא העשוי מחיטה שלמה ולא מעובדת מכיל מולסה (סוכר חום), מלח, גלוטן חיטה, שמרים וסוכר. הקמח מופק מטחינת גרעין החיטה בשלמותו, לכן הוא עשיר יותר ברכיביו התזונתיים. לחם זה מומלץ לאנשים בריאים, הוא משביע, מספק אנרגיה זמינה, מכיל ויטמינים ועשיר בסיבים.

בין סוגי הלחמים, חשוב להבין כי לחם מלא בלבד יספק את היתרונות המצויים בו באופן מושלם וזאת בניגוד ללחם מעורב בקמחים שונים.

חומרים משמרים

כמעט בכל מוצר הנמצא בסופר, נוכל לראות את האותיות והמספרים המוזרים הללו על גבי האריזה באוזר המרכיבים. אלו הם החומרים המשמרים, שכל קיומם הוא לצורך הארכת חיי המדף של המוצר, כדי שלא יתקלקל מהר ויוכל להמתין לקונה הבא במשך שבועות. 

גם בלחם הנמצא בסופרים, תוכלו למצוא את החומרים המשמרים, כאשר הנפוצים ביותר הם: 

E-202 אשלגן סורבט: חומר המונע התפתחות חיידקים ופטריות בגופנו, חומר זה עלול לגרום לגרוי העור, העיניים ומערכת הנשימה. במחקרים מסוימים נמצא כמסרטן, ומסוכן במיוחד לתאי הדם.

E-282 סידן פרופיונט: חומר המונע התפתחות מיקרו-אורגניזמים בלחם ונחשד כגורם לכאבי ראש ומיגרנות אצל בני אדם הצורכים אותו.

אם אתם צורכים לחם באופן תדיר, עדיף שתרכשו אותו ממאפיית בוטיק אשר התוצרת שלה היא עבודת יד, ללא מפעלים וללא מכונות. במאפיות אלו, הלחמים אינם מכילים חומרים משמרים ונאפים יום יום לצריכה טרייה, איכותית ובריאה.

לסיכום,

לחם מקמח מלא, ללא חומרים משמרים יהיה לכם נהדר מבחינה בריאותית. רק חשוב שתקשיבו לגוף שלכם ותבינו איזה קמח הכי מתאים לכם.

אם תוכלו לשלב מעט ספורט בעניין, אז הרווחתם! ההרגשה הטובה והעירנית לא תאחר לבוא. השקיעו במכונה החשובה והיקרה ביותר שאי פעם תהיה לכם, זה משתלם!

שתף:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *